Nacházíte se na: Archív výstav a akcí » 2012 » KALIGRAFIE / MILAN PITLACH / CALLIGRAPHY »


Kalendář událostí

Leden 2019
Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29

Křižovatky slezské kinematografie

Křižovatky (1959)- Dalibor Daněk neměl v životě štěstí. Jeho rodiče se rozvedli, vyrůstal v dětském domově a byl dvakrát trestán. Teď odjíždí do Ostravy, aby si našel práci. Pavel Blumenfeld posílá neherce telefonního mechanika Pavla Molčíka na jeho životní štafetu.

29. 1. v 17 hodin, vstupné: 30,- Kč
Přednášková místnost / promítací sál – přízemí Ostravského muzea, Masarykovo náměstí 1 v Moravské Ostravě.
Délka programu cca 120 minut.

30 31

Novinky

KALIGRAFIE / MILAN PITLACH / CALLIGRAPHY

28. 3. - 11. 5. 2012

MILAN PITLACH

narozen 1943 v Kroměříži, cestuje a fotografuje od 1969,
jako profesoionální architekt pracoval v Českolovensku (od 1966), v Německu (od 1981) a v Číně (od 2003)

Můj vztah k východnímu umění není jednoznačný. Tématicky se opakující, stylově málo se obměňující, připadá mi méně zajímavé než evropské umění. Kaligrafie jsem dlouho vnímal jen jako ornament. Jistě proto, že jsou mi skryty jejich sémantické významy. Ale od počátku, snad proto, že žiji v multimediálním čase, mne fascinovala jejich výtvarná čistota. Během svého pobytu v Číně v posledních letech jsem měl více příležitostí se jimi zabývat a začal jsem postupně diferencovat. Dnes považuji kaligrafie za jeden z nejzajímavějších projevů východního umění. Ne snad tolik listy beze zbytku zaplněné úhledně seřazenými sloupci znaků, mnohem více ty, kde text končí někde v polovině formátu, zatímco druhá část zůstává, snad s výjimkou pečetě, prázdná. Ale ještě více monumentální znakové solitéry. Dokáží mne zaujmout svými řešeními umístění bodu, linky, skvrny v ploše. Jejich formální řešení jsou pak velmi blízká kompozicím čínské a japonské krajinomalby, které také sestavují, někdy přímo seriálně, obrazy z jednotlivých prvků, témat, výjevů. S trochou nadsázky bych řekl, že to nejzajímavější na všech těchto pracích je pro mne ta prázdná plocha rozprostírající se na listu mezi jednotlivými nápisy. Pokud se znak zvětší a abstrahuje, pak jako by rezignoval na svou sémantickou funkci, přestává být znakem, stává se skvrnou, tvarem, který může obsahovat stejně intenzivní emocionální náboj jako kompozice, jako tvary, jako barvy Antoni Tápiese, Alberta Burriho nebo Cy Twomblyho.

Často příkrou asymetričnost kompozic kaligrafických listů i jejich schopnost nabýt téměř výlučně abstraktních kvalit jsem dlouho viděl odděleně, protože tyto dvě polohy se vyskytují také většinou odděleně. Teprve při jedné návštěvě kaligrafické sbírky Shanghai Museum mě napadla potenciální možnost spojit tyto dvě polohy dohromady a nejpozději tehdy jsem učinil kaligrafii svým tématem. Protože jsem si uvědomil, že tyto rysy, asymetrie kompozic a tendence abstrahovat, jsou znaky mé současné fotografické tvorby, která stále více rezignuje na, jakkoliv subjektivní, zobrazení reality. Spiše se na ni jenom odvolává a soustřeďuje se na otázky výstavby obrazu, jeho světelných kvalit.
Naprostá většina kaligrafií je realizovaná jako kresba černou tuší na světlém, papírovém nebo hedvábném podkladu. Protože předkládaná řada je vlastně variační práci, rozhodl jsem se použít barevné médium. Nechal jsem se okouzlit sytou, přímo fotografickou černí znaků, bohatstvím odstínů šedi, širokou škálou zemních barev i výkřiky signální červené. Je to vlastně poprvé, co ve své tvorbě používám výlučně barvu. Vyloučil jsem ale prvek modulace světlem a ponechal jsem kaligrafiím dvojrozměrnost jim vlastní.

Ačkoliv v Číně již pět let žiji, neumím čínsky a při snímání kaligrafických nápisů ze zdí jsem se soustředil na vytváření obrazů. Jednoho dne jsem ukazoval fotografie svému čínskému příteli a požádal jej, aby mi znaky přeložil. Tehdy jsem si uvědomil, že mnou jako formální etuda koncipovaná rada je nejen nositelem vizuálních a sémantických obsahů, ale také obsahů mnohem obecnějších. Většina snímků vznikla v obytných blocích staré Šanghaje - tedy v místech, kde se život demonstruje, na rozdíl od televizní obrazovky nebo stránek Internetu, ve své opravdové podobě.

Milan Pitlach / Červen 2008

Seznam výstav / List of Exhibitions:

1971     SIAL, Liberec, ČR, Ostrov / The Island
1972     Reduta, Prague, ČR, Ostrov / The Island
1976     Moravian Gallery, Brno, ČR, London Diary (zakázaná výstava / exhibition forbidden by the autorities)
1977     Gallery Creative Camera, London, GB, London Diary
1983     Gallery Porta Dromedaris, Enkhuisen, NED, Photographs from Czechoslovakia
1984     Gallery K, Tokyo, JAP, Footnotes
1992     Gallery Mánes, ČR, Československá fotografie v exilu / Czechoslovak Photography in Exile (catalogue)
1994     Gallery Fronta, Prague, ČR, Milan Pitlach, retrospective exhibition (catalogue)
1995     Theater Činoherní klub, ČR, O divadle / About Theatre (catalogue)
1995     Stadtheater Solingen, GER, Über das Theater, About Theatre (catalogue)
1997     Interkamera - International Fair of Photography, Prague, ČR, Deníky/Diaries
1999     Theatre Husa na provázku, Brno, ČR, O slavnosti a hostech / About the Feast and the Guests (catalogue)
1999     Dům umění / House of Art, Brno, ČR, My 1948-1989 / We 1948-1989 (catalogue)
1999     Chateau Strážnice, ČR, O slavnosti a hostech / About the Feast and the Guests (catalogue)
2000     Národní galerie v Praze / National Gallery, Prague, ČR, Fotografie z Indie / Photographs from India (catalogue)
2000     České kulturní centrum / Czech Cultural Center, Dresden, GER, Photographs from Czechoslovakia
2000     Tanzhaus NRW, Düsseldorf, GER, Tänze des Alltags, About Dance
2000     Chateau Boskovice, ČR, Let It Bleed (Tema con Variazioni)
2000     Gallery Obecní dům, Prague, ČR, We 1948-1989 (catalogue)
2001     Moravská galerie / Moravian Gallery, Brno, ČR, Londýnský deník / London Diary (catalogue)
2001     Slovácké museum / Museum of Moravian Slovakia, Uherské Hradiště, ČR, Londýnský deník / London Diary
2001     Památník národního písemnictví / Museum of National Literature, Prague, Evangelium podle Matouše / Gospel according to St. Mathew
2001     Berlin, GER, We 1948-1989 (Exhibition of the Moravian Gallery in Brno)
2002     Museum and Gallery, Břeclav, ČR, London Diary
2002     Helsinki, FIN, We 1948-1989 (Exhibition of the Moravian Gallery in Brno)
2002     British Council, Prague, ČR, Londýnský deník / London Diary (catalogue)
2003     Gallerie Werkstat, Blankenheim, GER, Fragments
2003     Artsea Gallery, Shanghai, CN, Eyes Wide Open (catalogue)
2004     Artsea Gallery, Shanghai, CN, Four Foreigner Photographers
2005     Uměleckoprůmyslové museum / Museum of Decorative Arts, Prague, ČR, Česká fotografie 20. století / Czech Photography of the 20th Century (catalogue)
2006     Malá výstavní síň, Liberec, ČR, O tanci / About Dance

Publikace / Publications:

1973     Revue Fotografie 3/1973, ČR, Londýnský deník / London Diary
1982     La couer ď Eurape, FR, Practical Hydrology (with P. Voskovec)
1992     Host do domu Magazine, ČR, Photographs from India
1996     Milan Pitlach in the New Encyclopedia of Czech Visual Arts, Prague, ČR
1999     Revolver Revue Nr. 40, ČR, Poselství / Messages
2001     Revolver Revue Nr. 44, ČR, Photographs from the Czechoslovakia of the Seventies
2003     Revolver Revue Nr. 51, ČR, Praktická hydrologie / Practical Hydrology (with P. Voskovec)
2004     Revolver Revue Nr. 56, ČR, Krajiny podle Nietzscheho / Landscapes according to Friedrich Nietzsche
2005     Vision Magazine Nr. 6/2005, ČR, Milan Pitlach, The Art of Seeing
2007     Revolver Revue Nr. 65, ČR, Imaginární portréty / Imaginary Portraits

Knihy / Books:

1997     Momentaufnahme, W. H.Thesing, Wuppertal, GER
1999     Deníky / Diaries, TORST, Prague, ČR
2001     Milan Pitlach, FOTO-MIDA, České Budějovice, ČR
2004     Evangelium podle Matouše / Gospel according to St. Mathew, KANT, Prague, ČR

Akce: Otevřít verzi pro tisk


Soubory: