Nacházíte se na: Archiv výstav a akcí » 2015 » Ikony »


Kalendář událostí

Září 2025
Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9

KOMPONOVANÝ VEČER S PROTIMLUVEM: Anka Lipka – jasnovidka ze Slezské Ostravy

ÚTERÝ 9. 9., 17 h | Setkání s publicistou a spisovatelem Markem Piętoněm nad dramatickými osudy slezskoostravské jasnovidky, bylinkářky a lidové léčitelky Agnieszky Pilchowé. Besedu doplní četba z Piętoňovy povídky Anka Lipka v podání herce Marka Cisovského z Komorní scény Aréna. Zahraje kapela Mištes a večerem bude provázet šéfredaktor ostravské literární revue Protimluv Jiří Macháček.

10

ARCHEOLOGICKÉ LÉTO: Komentovaná prohlídka výstavy Lauby – světla a stíny Ostravy

STŘEDA 10. 9., 16 h | Komentovaná prohlídka s archeologem a kurátorem Zbyňkem Moravcem. Vstup je možný na základě předchozí rezervace a s platnou vstupenkou do muzea.

11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23

PROMĚNY STŘEDOVĚKÉ MÓDY / beseda

ÚTERÝ 23. 9., 17 h | Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště Ostrava, společně s Ostravským muzeem pořádá besedu s Mgr. Veronikou Pilnou, Ph.D. věnovanou odívání ve středověku. Vstupenky zakoupíte na pokladně Ostravského muzea.

24

Literární pouť / s Pavlem Hruškou z muzea na Bazaly.

STŘEDA 24. 9., 17 h | Zajímáte se o místa a osobnosti spjaté s literární historií Ostravy? O to, jak duši Ostravy vnímala dobová próza a poezie? Pak se s námi rozhodně vydejte na literární pouť z muzea na Bazaly. Spolu s literárním historikem Pavlem Hruškou budete moci objevit zajímavé muzejní exponáty a seznámit se s texty, autory a tématy, souvisejícími s obrazem Ostravy v literatuře.
Koná se u příležitosti vydání trilogie Literární Ostrava. Sraz u Ostravského muzea (Masarykovo náměstí 1).

25 26 27 28
29 30

Novinky

Ikony

16. 12. 2015 - 28. 2. 2016

Slovem ikona (z řec. eikón – zobrazení) označujeme náboženský obraz vzniklý v prostředí ortodoxního křesťanství. Jde o zobrazení Krista, Bohorodičky, andělů a světců nebo o zachycení významných událostí z dějin spásy, čerpaných z bible, legend či liturgických textů. V kontextu evropského církevního umění je ikona svým zaměřením výjimečná a jedinečná. Je nejen obrazem, ale především předmětem kultu, výrazem ortodoxie a duchovní realitou; spojnicí pozemského světa s transcendentálním jsoucnem, které je v ní bezprostředně přítomno. Svatá témata, tajemství a kontemplace se v ikonomalbě zobrazují symboly, jejichž podobu určila dlouhá tradice. Tento hmotný symbol umožňuje každému vidět „to, co je jiné“, zobrazuje nezobrazitelné. Ikona tím získává na pravdivosti, srovnatelné pouze s Písmem, stejně jako Písmo vyučuje pravdě a je plná síly udělující milost.

Výstava ve své první části představuje ukázky různých ikonografických typů i výtvarného pojetí ikon zejména z ruského pravoslavného prostředí, zapůjčených z českých a moravských muzejních institucí (Husitské muzeum v Táboře, Galerie výtvarného umění v Náchodě, Oblastní muzeum v Děčíně a Vlastivědné muzeum v Olomouci). Druhá část výstavy je věnována dosud málo známému souboru ikon ze sbírky Ostravského muzea, v nedávné době rozšířeného darem Městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz – ikony nalezené na území obvodu.

Novodobá ruská ikona konce 18. až počátku 20. století navazuje na tvarosloví klasického období ikonopisu (před vládou cara Petra Velikého), v jejích námětech se však objevují i nová ikonografická témata a přístupy, které souvisely nejen s vnitřními církevními reformami, ale také výtvarnými impulsy z oblasti západní a jižní Evropy. Poptávka po ikonách mnohdy silně převažovala nad nabídkou, mnohé z nich proto charakterizuje řemeslné, až lidové provedení. Výjimkou nejsou ani ikony vytvářené sériově. Tato díla, určená většinou do domácností věřících, odrážejí popularizaci a privatizaci kultu ikon, prodávaných na trzích před kláštery či ve městech a kněžími žehnaných a svěcených. I když je nepochybné, že po formální i ikonografické stránce se zde projevil časový odstup, neznalost i neporozumění klasické ruské ikoně, její základní charakteristika jako předmětu kultu a liturgie, který přináší do lidského života absolutní řád a kontemplaci a v podobě symbolu zpřítomňuje Boží existenci, se nezměnila a ani změnit nemohla.

 

 


Akce: Otevřít verzi pro tisk


Soubory: