Nacházíte se na: Archív výstav a akcí » 2017 » Ostrava nevídaná na cestě ke své velikosti » Ostrava pulzující »


Kalendář událostí

Srpen 2020
Po Út St Čt So Ne
1 2
3 4 5 6 7 8 9

Do sedel - cyklostezkami za historií a přírodními krásami

Svinov - Třebovice - skryté krásy a tajemství Svinova a Třebovic.
Nedělní vyjížďky s výkladem a doprovodným programem navazují na výstavu Fenomén cyklistiky 2.
Možnost využít sdílená kola.

Více po rozkliknutí

10 11 12 13 14

Do sedel - cyklostezkami za historií a přírodními krásami

DOV - Ostrava Jih, Nové náměstí - retrománice, 70. léta
Vyjížďky s výkladem a doprovodným programem navazují na výstavu Fenomén cyklistiky 2.
Možnost využít sdílená kola.

Více po rozkliknutí

15 16
17 18 19 20 21 22 23

Do sedel - cyklostezkami za historií a přírodními krásami

Svinov - Nová Ves - známé i neznámé přírodní a historické poklady
Nedělní vyjížďky s výkladem a doprovodným programem navazují na výstavu Fenomén cyklistiky 2.
Možnost využít sdílená kola.

Více po rozkliknutí

24 25 26 27 28 29 30
31

Novinky

Ostrava pulzující

POHLED Z LANDEKU NA MORAVSKOU OSTRAVU A OKOLÍ

Ernst Wilhelm Knippel
litografie, Rieden und Knippel in Schmiedeberg, 1852–1855

Moravskou Ostravu a okolí zachytil Ernst Wilhelm Knippel jen několik let po dostavění úseku Severní dráhy císaře Ferdinanda (SDCF) z Lipníka do Bohumína – 1. května 1847. Díky SDCF a na ni napojeným dalším drahám bylo možno dopravovat uhlí z revíru i do vzdálených koutů Rakouska a do zahraničí. Významná část takto přepravovaného uhlí byla určena pro moravské cukrovary a hlavní město habsburské monarchie Vídeň. Nádraží SDCF v Přívoze patřilo k nejdůležitějším nádražím celé dráhy, byly zde umístěny dílny, výtopna a jeden ze tří dopravních inspektorátů SDCF. První staniční budova byla postavena v roce 1846 podle projektu Karla Hummela. Pro nakládku uhlí bylo určeno nádraží v Hrušově. Dostavba úseku Lipník – Bohumín měla pozitivní vliv i na chod Vítkovických železáren. Drahou bylo možné dopravovat část surovin nezbytných pro chod železáren a odesílat výrobky železáren zákazníkům. Od roku 1856 byly železárny propojeny s nádražím v Přívoze koňskou drahou, roku 1858 nahradily koně lokomotivy. Výrobní sortiment byl zaměřen velkou mírou pro potřeby železnic. Ve vystavené litografii E. W. Knippel zachytil obrovský příliv investic do zdejšího regionu, reprezentovaných především penězi Rothschildů (železárny ve Vítkovicích, doly, SDCF), ale i dalších osob a firem, např. bratři Kleinové (doly v Hrušově a v Přívoze), Carl Hochstetter a Josef Maria Miller (První rakouská továrna na sodu v Hrušově).

Představené panorama je známé také ze dvou starších verzí, z nichž nejstarší vznikla ještě před dostavbou SDCF. Současné uložení těchto děl není známo, pravděpodobně se nacházejí v soukromých sbírkách. Vzhledem k tomu, že ve fotoarchivu Ostravského muzea se nachází fotografie nejstarší verze (střední část) a ve sbírkách Kunstforum Ostdeutsche Galerie Regensburg skica pravděpodobně nejstarší verze (roh) je možné alespoň částečně zmíněná díla porovnat. Přestože jednotlivé pohledy na Moravskou Ostravu a její okolí dělí od sebe pouze několik málo let, je rozdíl, daný mimořádným rozvojem průmyslu a dopravy v tomto období, jasně patrný E. W. Knippel je znám jako malíř řady moravskoslezských hutí a železáren. Na vystavované litografii zpodobnil kromě své osoby a osoby svého uměleckého spolupracovníka (Carl Julius Rieden) i rodinu Salomona Mayera Rothschilda, svého mecenáše, pro kterého vytvořil řadu pohledů na železárny ve Vítkovicích.


Akce: Otevřít verzi pro tisk


Soubory: