Šachta pohřbených ideí (Rudolf Myzet, Antonín Ludvík Havel, 1921) - Křižovatky slezské kinematografie 2
Křižovatky slezské kinematografie / Syčák II „Ostrava, město, co nic neví!“
Tentokrát se zaměříme na snímky zachycující proměnu města v dobové ideologii, od centrálních částí, přes nově vybudované až po hornické periferie.
Budovatelská Ostrava? Přesně tak, jenže z mnoha pohledů. Ocelové srdce republiky tentokrát pod drobnohledem soudruhů, ale i samozvanců pějících ódu na jedinečné město a místo. „Brigáda, pch, jako kdybych neznal Kunčice, na pět prstů dvě čubky a dva zkrachovaný komunisti a ten pátej je taky syčák,“ glosoval stav obležení v roce 1965 Vladimír Menšík alias Lexa Pírko výstavbu Nové hutě. Ještě dříve ale Ostravu ovládli pionýři, pak přišli vyšetřovatelé z Veřejné bezpečnosti. Situace se vyhrotila za druhého pobytu herce a režiséra Jana Kačera. Na závěr pak připomeneme naprostý unikát, první hraný film se sociální tématikou v raném Československu Šachta pohřbených ideí, který zavrhli jak komunisté, tak pravice. Ostrava je a zůstala osamělou výspou v toku dějin.
Cyklus setkání nad znovuobjevenými filmy z minulého století pro Vás připravuje a uvádí filmový kritik a publicista Martin Jiroušek.